TARTSD NAPRAKÉSZEN TUDÁSODAT!

Fitness Trend Magazin

Sport és gyógynövények

Sport és gyógynövények

Hatékonyságuk mögött sokszor ugyanolyan szintű klinikai evidenciák vannak, mint a gyógyszereknél, de a növények sem jók mindenre és nem veszélytelenek... 

Aki nap mint nap aktívan él, sportol megtapasztalja ennek a pozitív hatásait. Frissebb, energikusabb, jobb fizikumú lesz a manapság többségben lévő inaktív társainál. De sajnos a fénnyel együtt jár az árnyék. Néha túltoljuk és különböző problémákat, ártalmakat szedünk össze magunknak.  Ezek közül a leggyakoribb a húzódás, ízületi sérülés, kopás, izom szakadás, izomláz. Mindegyik tud néhány kellemetlen napot szerezni az óvatlan sportolónak.

Jómagam lassan 40 éve sportolok és reggelente gyakran nem tudok olyan helyet mutatni a testemen ami nem fáj. Ilyenkor gyógyszerészi ésszel próbálom megoldani a helyzetet. Első kérdés meghatározni, hogy mi a konkrét panasz. Mozgás után gyakori a fájdalom, ami lehet izom vagy ízületi eredetű. Ezeknél legjobb a megelőzés, az alapos bemelegítés és a fokozott terhelésnövelés. Ha ennek ellenére is kialakul a fájdalom, valamilyen módon csökkenteni kell, hiszen komoly életminőség romlást okozhat.

A legtöbb esetben a fájdalom és a gyulladás kéz a kézben jár, hiszen a biokémiai alapjuk ugyanaz. Az arachidon sav kaszkád aktiválódik és a ciklooxigenáz és lipoxigenáz reakciókaron keresztül kialakulnak a szervi tünetek: fájdalom, láz, ödéma, funkció kiesés. Ennek kezelésére alkalmasak a gyulladás csökkentő gyógyszerek pl. NSAID készítmények. Ezek mögött manapság méltatlanul, de háttérbe szorultak a gyógynövények.  Pedig sok olyan van ezek között, amelyek felveszik a versenyt a mesterséges hatóanyagokkal, úgy, hogy még kevesebb is a mellékhatásuk. Hatékonyságuk mögött sokszor ugyanolyan szintű klinikai evidenciák vannak, mint a gyógyszereknél. Más esetben a népi tapasztalat vagy az évszázados használat eredményei bizonyítják a hatást. Ezekből szeretnék néhányat megosztani, hogy mindenki a saját igényei, lehetőségei és döntési preferenciái szerint tudjon alternatívát választani.

A gyógynövényeket külsőleg és belsőleg tudjuk használni. A külsőleges növények egy részét nem lehet belsőleg alkalmazni, mert mérgezőek.

Ilyen például a fekete nadálytő  (Symphytum officinale).  Már az ókorban is használták zúzódások, izomfájdalmak kezelésére. Csak külsőleg használható, mert erősen mérgező, májkárosító hatású. Ezért nyílt sebekre, nyálkahártyákra se tegyük! Sokféle gyári készítményben megtalálható, krémek, pakolások formájában kapható. A sérülés utáni tünetenyhítésre vagy hosszabb távú kezelésre gyulladáscsökkentő és fájdalomcsillapító hatása miatt egyaránt alkalmas.

Más növények külsőleg és belsőleg is alkalmazhatók.  

A borsmenta  (Mentha piperitae)  a benne levő mentol hűsítő hatása miatt friss zúzódások, duzzanatok, erős izomláz akut kezelésére alkalmas. Sok izomlazító krém egyik fő összetevője. Saját magunk is készíthetünk belőle főzetet, amit kihűlés után borogatásként ajánlok.

Ugyancsak külsőleg használhatjuk a paprika (Capsicum annuum) erősen csípős hatóanyagát a kapszaicint. Érdekessége, hogy maró, fájdalmas érzetet kelt úgy, mint az erős savak, de nem roncsoló hatású.  A fájdalomérzést közvetlenül az idegvégződések ingerlékenységével váltja ki. Ez egy idő után érzéketlenné teszi a területet és csökkenti a fájdalmat, helyi vérbőséget okoz, gyulladást csökkent. Kenőcsökben, oldatokban tudjuk megvásárolni. Használata során figyeljünk, hogy szembe, nyálkahártyára nem kerüljön! Ha mégis megtörténne, sajnos vízzel nem közömbösíthető, mert nem vízoldékony.

A belsőlegesen használt gyógynövények gyulladáscsökkentő, fájdalomcsillapító hatását gyári készítményeken kívül úgy is tudjuk használni, hogy fűszerként a napi étkezésünk részévé tesszük. Így akár meg is előzhetjük a problémák kialakulását.

Ilyen az egyik leghatékonyabb gyulladáscsökkentő, fűszerként is használható növény a kurkuma (Curcuma longa). A távol-keleti, elsősorban indiai konyha és gyógyászat évezredek óta használja, de hatását a modern klinikai kutatások is bizonyították. Használhatjuk fűszerként a kurkuma port, kapszulázott formában vagy akár saját magunk által készített oldatként. Az utóbbi esetben egy kávés kanálnyi kurkuma port oldjunk fel 2dl tejben és fogyasszuk naponta.

Legalább ilyen jó eredménnyel alkalmazható gyulladáscsökkentő a gyömbér (Zingiber officinale). Ezt is lehet fűszerként, különböző élelmiszerek, italok összetevőjeként vagy célzott gyógyhatással is használni.  Az évezredes népgyógyászati tapasztalatot a modern gyógyszerkutatás is alátámasztotta, több ország gyógyszerkönyvében szerepel. Legegyszerűbben tea formájában tudjuk magunknak elkészíteni vagy ha nem zavar az erős, csípős íze, a gyökeret nyersen is rágcsálhatjuk.

Szerencsére hatékonyságban a magyar gyógynövények sem maradnak el az egzotikus társaik mögött.

Az egyik ilyen növényünk az orvosi székfű vagy kamilla (Matricaria chamomilla). Valószínűleg kevés olyan olvasóm van, aki még nem használta ezt a kellemes illatú és ízű gyógynövényt. Főzete külsőleg és belsőleg egyaránt alkalmazható. Külsőleg a kihűlt főzetet a sérült, fájdalmas testrészek borogatására vagy kenőcsként jó szolgálatot tehet. Belsőleg a kamillateát általános immunerősítőként, gyulladáscsökkentőként adhatjuk, akár napi rendszerességgel.

Kiemelten említhető az étkezésben és a gyógyításban is kiváló fokhagyma (Allium sativum). Ez a növény a magyar konyha része, sokféle népszerű étel alkotórésze. Ezen kívül nyersen fogyasztva vagy kapszulázott formában betegségmegelőző, gyógyászati hatása is van. Ezen hatások szerteágazóak: antibakteriális, vírusellenes, koleszterin szint és vérnyomás csökkentő hatásán kívül az ízületi gyulladásokat is gátolja. Ha valakit a fokhagyma erős illata tarja vissza a rendszeres használattól sokféle házi praktikával próbálkozhatunk. Például utána fogyasszunk almát, rágjunk mentalevelet vagy igyunk egy pohár tejet. Az eredmény nem egyértelmű, mindenki keresse meg a saját tuti megoldását. Legegyszerűbb ha a családtagjainkkal együtt használjuk. :)

A fenti felsorolás természetesen csak apró része azoknak a gyógynövényeknek, amiket sportolóként és edzőként a sportsérülések megelőzésére és kezelésére használhatunk.  A gyógynövények száma szinte beláthatatlan, érdemes ebben a tengerben elmerülni és ismereteket gyűjteni. Nagyon fontos, hogy ne essünk át a ló másik oldalára! A növények sem jók mindenre és nem veszélytelenek. Szerezzünk biztos tudást és a megfelelő eszközt válasszuk a problémánk megoldására.

Célom az ezzel az írással, hogy az eszköztárunkat bővítsük, probléma esetén gondoljuk a gyógyító növényekre is. Ezek között mindenki találhat a saját igényeinek megfelelőt, amivel a gyógyszerek hatását kiegészítheti vagy pótolhatja. Leghelyesebb, ha komplexen gondolkodunk és a gyógynövények és a kémiai hatóanyagok legjobb kombinációját használjuk az esetleges sportsérülésink kezelésére.

A cikket Dr. Domokos Sándor gyógyszerész, fitnesz oktató írta.

IWI Nemzetközi Fitnesziskola - Fitnesz szakmai képzések Budapesten, vidéken és online. Személyi edző, Fitness instruktor, Csoportos Fitness instruktor, Sportoktató, erőnléti és rehabilitációs képzések, NASM tanfolyamok, továbbképzések, akkreditált workshopok. Egyszerű jelentkezés!
Az IWI 20 éves munkájának köszönhetően iskolánk vezető pozíciót tölt be a hazai fitnesz, wellness és sport képzések piacán. Az IWI jóval többet jelent számunkra, mint egy sikeres üzleti vállalkozás! Szlogenünk, a „Szenvedélyből karrier" saját életutunk kifejeződése, melyet igyekszünk átadni a képzéseinkben résztvevőknek is!

Solutions

FACEBOOK

iwireps