1. Túl melós. A modern táplálkozás összetevői jelentős mennyiségben a legsilányabb és legkárosabb anyagokból állnak. Ezeknek tanulmányozására sok időt kel fordítani, ha valóban tudatosan szeretenéd irányítani, hogy mi kerül a kosaradba, ezáltal a konyhádba és a szervezetetedbe. Nem mindenki akar ebbe belemélyülni. Márpedig a valóság az, hogy mindenkinek magának kell gyűjtenie, értelmeznie, értékelnie és szűrnie az elérhető információkat. Persze megfizetheted a megfelelő szakértőt is, ha segítséggel indulnál el az úton.

2. Összezavarodtál. Rengeteg elméleti és gyakorlati tanács kering a levegőben. Ezek látszólag teljesen különálló étrendeknek hatnak, melyeken eligazodni képtelenség. Azonban ha érted a nagyobb képet, már nem tudnak megzavarni, mert rájössz, hogy ezek a trendi diéták csupán más-más aspektusát domborítják ki az optimális étrendnek. Kizárólag egy részletet kiragadni a komplex egészből biztosan nem vezet sehová és fenntarthatatlan, követhetetlen lesz az ilyen típusú étkezés.

3. Nem állsz készen. Ki gondolná, hogy a megfelelő értend kialakításának, személyre szabásának és hosszútávú beépítésének a kiegyensúlyozott érzelmi és mentális állapot az alapja? Csak úgy tudsz változásokat eszközölni, ha jó okod van a miértekre. Ha nincs meg a kellő belső motivációd arra, hogy változtass az étrendeden, akkor újra és újra belefutsz majd az étkezési jótanácsok olvasgatásába, anélkül, hogy bármit is tennél.

4. Az étkezésed minden mástól elkülönítve kezeled. Azt gondolhatod, hogy az étkezés önmagában segíthet akkor is, ha alapvetően zűrös az életed. Soha nem lehet az embert és az életterületeket izoláltan értelmezni. Minden összefügg ugyanis mindennel. Az elégtelen alvás, a nem megfelelő fizikai aktivitás, a bonyodalmas párkapcsolat, a munkahelyi stressz, az önmagunk határainak kialakítása és védelme, mind az egész részeit képviselik. Ha bárhol e területek között probléma van, szinte biztos, hogy visszahat és jelentkezik majd az étkezésben is.

5. Túl eszed magad. Nézd meg, hogy a te saját életmódodra levetítve vajon milyen mennyiséget lenne ideális naponta elfogyasztanod? Ha egész nap az irodában ülsz, akkor biztosan más kell a te szervezetednek, mint annak, aki egy építkezésen dolgozik. Ne edd meg tehát az ő életmódjának megfelelő kalória mennyiséget, inkább használd a józan paraszti eszed és gondolkodj logikusan. Próbálj ráhangolódni saját magadra, hogy észlelhesd mire van szüksége a testednek és a gyomrodnak.

6. Nonstop eszegetsz. Könnyű csapda a bárhol és bármikor elérhető kaja, legyen az akár a saját hűtődből este 10-kor elővett joghurt. Nem kell 24 órából 12 órán keresztül enni! Próbáld kordában tartani az étkezésed és tedd be egy számodra ideális időkeretbe. Az emésztőrendszered is megérdemli a pihenést, ne terheld hát túl. Ha képes vagy mentálisan kontrollálni az impulzív cselekedeteid, mint az automatikus kajáért nyúlás, sokat tettél önmagadért.

7. A böjt fogalma számodra ismeretlen. Emiatt aztán nem is érted, hogy miben lehetne hasznodra, ha a tested és elméd felett végre átvennéd az irányítást és nem autopilóta üzemmódban működnél, mint eddig. A böjt segít megismerni, hogy ki vagy te az éhségben és segít abban is, hogy legyen referenciád a valódi éhségérzetről. Sokkal  kisebb eséllyel tudod majd becsapni önmagad, akkor, ha a sóvárgást többé nem téveszted össze az éhséggel. Az böjt egyéb egészségre gyakorolt hatásairól pedig még nem is beszéltünk.

8. Rövidtávban gondolkozol. Az életmódváltás, tehát nem csupán az étkezést érinti. E mentén a megközelítés mentén pedig józan ésszel nem törekedhetünk arra, hogy holnaptól mindent másképp csinálunk. Az ember ennél bonyolultabb és komplexebb, több szinten működő rendszer. Mentálisan, érzelmileg és fizikailag is érintett az, aki életmódot vált. Ha igaz az, hogy a szokásaink összessége vagyunk, akkor az is igaz lesz, hogy ezeket a (hol mélyebben, hol felszínesebben rögzült) szokásokat, jól megtervezetten lesz csak érdemes átalakítani.

9. Még elhiszed, hogy nem kellenek étrendkiegészítők. De, sajnos muszáj hozzáadni a jól megtervezett, időkerettel kivitelezett értékes tápanyagokban gazdag étrendhez is a megfelelő vitaminokat és ásványianyagokat. Akárhogyan is próbálsz a legmagasabb minőségű tanyasi élelmekre támaszkodni, nem kerülheted ki azt, amivel a civilizáltnak nevezett emberiség együtt kell, hogy éljen: a légszennyezettséget, a vizeink minőségének romlását, a termőtalaj állapotát, a kültéren eltöltött időtartam drasztikus csökkenését, a testmozgás mennyiségének visszaesését, stb.

10. Kívülről várod a megoldást. Amikor végig olvasol egy sikersztorit vagy egy életmódváltással kapcsolatos cikket, hirtelen lelkes leszel, mert inspirál, amit látsz. Ugyanakkor mégsem tudod ezt a slungot hosszan megtartani, mert ahogy jött, úgy tovább is ment. Úgy érzed, hogy egy helyben toporogsz, valójában kívülről várnád a megváltást. Muszáj lesz azzal kezdenek a munkát, hogy belülről megerősödsz, hogy magad is el hidd: képes vagy rá!

+1 Félsz. Túl régóta halogatod, hogy tegyél önmagadért és az egészségedért. Nagyon sok benned a bizonytalanság és szinte alig hiszed, hogy sikerülhet. Örvényként rántanak vissza ezek a gondolatok és beijedsz a saját elmédtől. Értsd meg, hogy te vagy a gondolataid koordinátora! Csakis te tudod irányítani azt, hogy kiknek engeded manipulálni az elméd. Vedd vissza a vezetést az agyad és az érzelmeid felett, ez a valódi felelősségvállalás! Ha ezt megteszed, soha többé nem okolhatsz másokat a hozzáállásodért, végre szabad leszel és bátor, mert megérted, hogy a sémák és gondolatok átírhatók és kicserélhetők. Ha szükséges, vonj be szakembert!

 A cikket Csurgó Krisztina személyi edző, iskolai magatartás és well-being vezető, fitnesz kommunikációs mentor írta.

 {fastsocialshare} 

 

2021 októberében került megrendezésre hazánkban a 7. Középeurópai Elhízástudományi Kongresszus. Ennek aprópóján MES oktatónk, Dr Halmy Eszter adott interjút.

A beszélgetést IDE kattintva éred el.

Bővítsd szaktudásod táplálkozástudományi ismeretekkel hamarosan induló képzéseinken: Sporttáplálkozás és Táplálék-kiegészítés, és Sporttáplálkozás és Táplálék-kiegészítés Tanácsadói modul, illetve Elhízás Élettana és Pszichológiája. modern terápiája képzésink valamelyikén! 

 {fastsocialshare} 

 

Sokan összetévesztik az étel intolerancia és az ételallergia fogalmát. Pedig a kettő nem ugyanazt jelenti. Ételallergia esetén a szervezet immunrendszerének a működési problémájáról van szó, ételintolerancia esetén pedig az emésztőrendszerben fellépő hiba okoz tüneteket. Nézzük át részletesen a kétféle problémát, azok okait, tüneteit, a szervezet reakcióját. 

Étel intolerancia

Az emésztőrendszerben valamilyen emésztőenzim csökkent működése vagy hiánya miatt a bevitt tápanyagok megemésztése nem történik meg tökéletesen, így azok különböző tünetekkel jelezve a problémát, jutnak át az emésztőrendszeren. Órákkal vagy akár napokkal később is megjelenthetnek a tünetek a fogyasztást követően. Előfordulása gyakoribb, mint az allergiáé. Az intolerancia nem okoz életet veszélyeztető állapotot. Következményeképpen antigén antitestek keletkeznek, amelyek gyulladáskeltő anyagokat termelnek. Ezek az anyagok a test bármely pontján lerakódhatnak és ennek megfelelően rengetegféle tünetet okozhatnak, mint pl a migrén, ízületi gyulladás stb. Rengetegféle tünetet produkálhatnak ezeken kívül, amelyek között megtalálhatjuk akár a depressziót, levertséget, kimerültség érzést, bőrbetegségeket, álmatlanságot, karikás szemet, figyelemzavart, vizesedést stb. Leggyakrabban intoleranciát okozó tápanyagok: tehéntej, búza, glutén, szója, tojás, olajos magvak, élesztő. 

Az étel intolerancia esetén lehetőség van arra, hogy vérvizsgálatból nagy valószínűséggel megtudjuk, mely tápanyagokra intoleráns a szervezetünk, így ezek kizárásával vagy mennyiségük csökkentésével megszabadulhatunk a tünetektől vagy csökkenthetjük azokat. 

Ételallergia

Az ételallergia tünetei az étel elfogyasztása után azonnal jelentkeznek. Kisebb arányban fordul elő, mint az ételintolerancia, tehát ritkább jelenség. Gyakran olyan ételeknél fordul elő, amelyet ritkán fogyasztunk és ezért meglepetés szerűen ér minket a tünet, amit okoz. Ételintoleranciánál a rendszeres fogyasztás hozza ki a tüneteket. Az allergiás reakció tünetei végzetesek is lehetnek, a tünetek alapvetően a klasszikus allergia tünetei, mint bőrpír, légzési nehézségek, tüsszögés, asztma stb. Az ételallergiát okozó étel rendszerint könnyedén azonosítható a tünetek és az előtte elfogyasztott étel összetétele alapján. Az ételallergia az immunrendszer túlzott reakciója az adott tápanyaggal szemben. Csak a tápanyag teljes kiiktatásával lehet a tünetektől megszabadulni, magától az allergiától nem tudunk.  

Nem tudjuk biztosan, hogy mi okozza a szervezet allergiás reakcióját. A tudomány jelenlegi feltételezései szerint az utóbbi évtizedekben megváltozott gyártástechnológiai eljárások, kemikáliák, gyógyszerhasználat, ízfokozók és egyéb élelmiszer adalékok lehetnek az okok hátterében. Az ételekben egyre több a kémiailag módosított vagy szintetikus alapanyag. Ráadásul az ipari termelés során létrejövő környezetkárosítás is ludas lehet a sokféle megbetegedés, allergia kialakulásában. A szervezetünk nincs ezekre felkészülve, nem tudja tolerálni a bekövetkezett változásokat és túlzott reakcióval próbál meg mindezek ellen küzdeni. 

Ha szeretnél a táplálkozás testi-lelki vonatkozásiról többet megtudni, ajánljuk figyelmedbe hamarosan induló Elhízás élettana és pszichológiája, modern terápiája képzésünket! 

{fastsocialshare}

 

Ahogy telnek az évek, egyre lassul az anyagcserénk, romlik a regenerációnk és 40 körül jönnek elő az első problémák. Ha eddig sportoltunk és odafigyeltünk az étkezésünkre, akkor is nehezebb lesz megőrizni a formánkat és az összegyűlt ártalmak (pl. rosszul használt ízület) elkezdenek fájdalom formájában jelezni nekünk. Mi az a néhány alapvető táplálkozási tanács, amit érdemes ilyenkor megfogadni?

Egyes tápanyagokat nehezebb vegetáriánusként megfelelő mennyiségben és minőségben bevinni. Pl. ahhoz, hogy fehérjéből elég mennyiséget vigyünk be szilárd táplálékkal, könnyedén eshetünk abba a hibába, hogy túlzott lesz a szénhidrátbevitelünk. Bizonyos vitaminokat és ásványi anyagokat is nehezebb elfogyasztani kizárólag növényi tápanyag forrásokból. De mire figyeljünk oda pontosan? 

Tápanyagok, amikre fontos odafigyelni a vegetáriánusoknak:

Fehérje: problematikus lehet a megfelelő bevitele, főleg a tiszta fehérje forrásoké. A vegetáriánus étrendben a megfelelő mennyiségű fehérje bevitele túlzott kalória bevitellel járhat, hiszen alapvetően gabonából vagy hüvelyesekből történik. Ugyanakkor nem elhanyagolható tény, hogy a hüvelyesek a bélgáz termelésében sem utolsók. 

Vas: komoly probléma lehet vegetáriánusok esetén az elégtelen vasbevitel, főleg menopauza előtt álló nők és állóképességi sportolók esetén. A legjobb felszívódású vas ásványi anyag húsokban megtalálható. Ráadásul a vas felszívódását számos növényi összetevő gátolhatja. A növényi eredetű vasforrások felszívódása gyenge. 

B-12 vitamin kizárólag állati eredetű termékekben és az élesztőben található meg.

Jód: azok a növényi tápanyagforrások tartalmaznak megfelelő mennyiségű jódot, amelyek magas jódtartalmú talajban nőttek. Ha a talaj nem tartalmaz elég jódot, akkor az abban növekvő tápanyagok sem. A talaj fajtájától is függ, hogy milyen a jódtartalma. 

Kalcium: a kalcium is elsődleges fontosságú ásványi anyag, főleg, ha sportolóról van szó. Szükséges az erős csontokért, fogakért és segíti az izom összehúzódását és ellazulását is. 18 és 50 év közötti sportolóknak naponta 1000mg kalciumra van szükségük. Ha fogyasztasz tejtermékeket, akkor könnyebb a dolgod, hiszen azok magas kalcium tartalmúak, azonban ha nem szerepel tejtermék az étrendedben, különösen oda kell figyelni arra, hogy akár táplálék-kiegészítőkből is, de pótold a hiányt! Növényi forrásnak jók pl.: a zöld levelű növények, brokkoli, füge, mandula, de a szójatej is tartalmaz kalciumot. 

Mit tehetsz azért, hogy jól tudd összeállítani a vegetáriánus menüdet?

Tanulj sokat: tanuld meg a vegetáriánus táplálkozást! Fontos, hogy az ételek tápanyag tartalmát megfelelően ismerd és megfelelően kombináld az ételeket ahhoz, hogy mindenből biztosítani tudd magadnak a szervezeted számára szükséges mennyiséget. 

Táplálkozz változatosan: teljes kiőrlésű gabonák, gyümölcsök, hüvelyesek, zöldségek, diófélék, magvak mind szerepeljenek az étrendedben!

Fogyassz dúsított táplálékokat, ha szükséges, pl.: vitaminokkal, ásványi anyagokkal dúsított gyümölcsleveket, italokat, vagy fogyassz jódozott sót!

Táplálék-kiegészítők: manapság a táplálék-kiegészítők nagyszerű segítséget nyújtanak a vegetáriánus táplálkozáshoz. Fehérje port is találsz növényi forrásból sokféle ízesítéssel, amellyel biztosíthatod a szükséges fehérje beviteledet. A gyártók ma már odafigyelnek arra, hogy a speciális táplálkozási igényeknek megfeleljenek a termékeik, így azokon különböző ikonos jelöléssel láthatod, hogy fogyaszthatod-e vagy sem. 

 Hamarosan két táplálkozási témakörrel foglalkozó kurzusunk is indul. Az eseménynaptárban megtalálod a kezdési dátumokat. Még tudsz jelentkezni!

 {fastsocialshare} 

Az IWI Nemzetközi Fitnesziskoláról

Az IWI 20 éves munkájának köszönhetően iskolánk vezető pozíciót tölt be a hazai fitnesz, wellness és sport képzések piacán. Az IWI jóval többet jelent számunkra, mint egy sikeres üzleti vállalkozás! Szlogenünk, a „Szenvedélyből karrier" saját életutunk kifejeződése, melyet igyekszünk átadni a képzéseinkben résztvevőknek is!